Wymiana – Kraków 05.2016 r.

Szkoła Podstawowa nr 43 w Krakowie Swoszowicach

Wymiana z Belgią
Kraków – maj 2016

Jak co roku w maju w naszej szkole odbył się pierwszy etap wymiany polsko-belgijskiej. Do Krakowa przyjechali uczniowie z zaprzyjaźnionych szkół z dwóch belgijskich miast – Diest i Hasselt. Przebywali oni w domach uczniów klasy 5a i 5b.

Tradycyjnie w tygodniu poprzedzającym wizytę uczniów z Belgii w szkole zorganizowaliśmy tzw. Tydzień Belgijski, w ramach którego zachęcaliśmy do wspólnego poznawania tego kraju.

Młodsi uczniowie wraz z nauczycielami malowali Smerfy, gdyż jak pamiętamy twórca Smerfów Peyo pochodzi z Belgii, tworzyli kwiatowe dywany, śpiewali piosenki, pisali wierszyki i rymowanki o Belgii. Starsi koledzy na przerwach zapraszali wszystkich do wspólnego tańca belgijskiego, przygotowali wspaniałe projekty plastyczno- językowe w formie przewodników, słowniczków i prezentacji multimedialnych.

Wymiana z Belgią / fot. SP 43

Wymiana z Belgią 2016 / fot. SP 43

W końcu nadszedł wyczekiwany czas wymiany. W niedzielę 8 maja ok. godz. 11.00 na parkingu przy ulicy Bujaka przywitaliśmy naszych przyjaciół z Belgii. Uczniowie z rodzinami szybko odnaleźli swoich gości i po krótkiej „sesji zdjęciowej” Belgowie udali się do domów goszczących ich rodzin i spędzili z nimi resztę dnia.

W poniedziałek 9 maja o godzinie 9.00 spotkaliśmy się w szkole. Dzień rozpoczął się od zajęć integracyjnych na sali gimnastycznej, następnie zwiedzaliśmy budynek szkolny, zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie i wyruszyliśmy na rajd po Starym Krakowie. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Wawelu, a następnie przeszliśmy Traktem Królewskim do Rynku zatrzymując się przy koronnych punktach trasy jakimi są Collegium Maius, Sukiennice, Kościół Mariacki, Brama Floriańska i Barbakan. Po tak dużej dawce „lekcji historii” – zmęczeni, ale świetnych nastrojach udaliśmy się meleksami na ulicę Szeroką na Kazimierz, skąd autokarem wróciliśmy do szkoły.

We wtorek Belgowie pojechali na wycieczkę do obozu zagłady do Oświęcimia, a w środę zwiedzili Kopalnię Soli w Wieliczce. Po wycieczce tradycyjnie uczestniczyli w warsztatach artystycznych w naszej szkole.

W salonach plastycznych malowali smoki na czapkach bejsbolówkach i ozdabiali kule styropianowe motywem kwiatowym. Wykonane prace każdy uczeń otrzymał na pamiątkę. Pogoda tego dnia nam dopisała, tak więc zajęcia sportowe odbywały się na boiskach szkolnych, gdzie uczniowie mogli spróbować swoich sił między innymi w mini- hokeju i badmintonie.

W czwartek w ostatnim dniu udaliśmy się na rejs statkiem po Wiśle i jeszcze raz wszyscy wybraliśmy się na Rynek. Po powrocie do szkoły zasiedliśmy do wspólnego, pożegnalnego obiadu. Były to już niestety ostatnie godziny spędzone razem.

Wymiana z Belgią 2016 / fot. SP 43

Te pięć dni były pełne niezapomnianych wrażeń, szczególnie dla belgijskich gości, którzy byli zachwyceni polską gościnnością i rodzinną atmosferą w domach. Co ich zaskoczyło to fakt, że w Polsce często pije się czarną herbatę. W Belgii prosząc o herbatę , możemy otrzymać np. rumiankową lub lipową, ponieważ zwyczaj picia herbaty nie jest tam powszechny. Dla nich jesteśmy krajem „herbaciarzy”. Ciekawym zaskoczeniem kulinarnym były dla nich również pierogi i rosół ze „spaghetti”, gdyż w Belgii rosół serwowany jest bez makaronu.

Dla naszych uczniów poznanie kolegów z Belgii, goszczenie ich w swoich domach oraz porozumiewanie się z nimi w języku angielskim było ciekawym i niepowtarzalnym doświadczeniem.

Już niedługo na przełomie września i października uczniowie polscy udadzą się z rewizytą do Belgii, gdzie poznają rodziny, szkołę, miasta Diest i Hasselt, a także zwiedzą Brukselę i Ardeny.

Z niecierpliwością czekamy na ponowne spotkania z naszymi belgijskimi przyjaciółmi!