Strona głównaAktualnościInstytucjeMagiczny KrakówCzęstsze kursy tramwajów i autobusów. Wypowiedz się na temat proponowanych zmian

Częstsze kursy tramwajów i autobusów. Wypowiedz się na temat proponowanych zmian

Częstsze kursy tramwajów i autobusów. Wypowiedz się na temat proponowanych zmian / fot. Tomasz Stankiewicz

Miasto opracowało plan realizacji polityki transportowej dla Krakowa. W najbliższych tygodniach odbędą się spotkania konsultacyjne, dotyczące założeń proponowanych przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Opinie można przesyłać także drogą mailową. Proponowane rozwiązania wyraźnie wzmocnią komunikację miejską, przez co przyczynią się do zmniejszenia smogu i hałasu w mieście, wpłyną na poprawę bezpieczeństwa, a także polepszą jakość życia w Krakowie.

Podróżowanie po Krakowie komunikacją miejską już wkrótce stanie się jeszcze bardziej konkurencyjne, niż pokonywanie miasta samochodem. Pracownicy ZIKiT zakładają, że tramwaje będą jeździć częściej. Pięć linii w godzinach szczytu będzie do dyspozycji pasażerów co 6 minut, podobnie tramwaje na trasie z Bronowic do Ronda Czyżyńskiego (z łączną częstotliwością co 6 minut), tak by co najmniej jedna linia wysokiej częstotliwości znalazła się na trasie do najważniejszych pętli w mieście (Borek Fałęcki, Bronowice, Bieżanów, Czerwone Maki, Kurdwanów, Krowodrza Górka, Rondo Czyżyńskie).

Wzmocnione zostaną także autobusy. Aż osiem linii będzie przemieszczać się po Krakowie z częstotliwością poniżej 8 minut, a minimalna częstotliwość dla linii dowozowych (czyli dowożących do głównych tras komunikacyjnych) wyniesie 30 minut. Powstaną także nowe linie autobusowe łączące szybko rozwijające się obszary (np. rejon ronda Polsadu, Ruczaj, Czyżyny) oraz obsługujące główne korytarze komunikacyjne, takie jak Aleje Trzech Wieszczów, Armii Krajowej, al. 29 Listopada. W tych miejscach zdarzały się przypadki przepełnionych pojazdów, niezabierających przez to wszystkich pasażerów.

Zmiany, z których skorzystają krakowscy pasażerowie, będą kosztować w skali roku co najmniej kilkanaście milionów złotych (wstępnie szacuje się, że ok. 17). Dzięki nim Kraków zyska prawdopodobnie największą ofertę usługi transportu zbiorowego w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, spośród wszystkich miast wojewódzkich w Polsce.

Równolegle do wprowadzanych wzmocnień w transporcie zbiorowym, ZIKiT planuje wprowadzenie ograniczenia i uspokojenie ruchu drogowego w Śródmieściu, przez wprowadzenie nowych stref dostępności. Dzięki nim wyraźnie poprawiłaby się jakość życia mieszkańców ścisłego centrum, a na popularności zyskają inne, ekologiczne i zdrowsze formy przemieszczania się, jak np. ruch rowerowy lub pieszy. To także byłby dobry moment dla sprawdzenia alternatywnych przestrzeni dla parkowania, czyli np. parkingów podziemnych, miejskich i oraz prywatnych w pobliżu centrum. Więcej o tych propozycjach w artykule z wtorku.

Przypominamy, że plan zmian opracowany został na podstawie nowej polityki transportowej Krakowa na lata 2016-2025, przyjętej jednogłośnie 8 czerwca 2016 roku przez Radę Miasta Krakowa, która odwołuje się do sześciu głównych celów: usprawnienia transportu drogowego, rozwoju i promowania ekologicznych form podróży, zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko wraz ze zwiększeniem bezpieczeństwa, poprawy efektywności gospodarki przestrzennej i transportu oraz poprawy wizerunku miasta. Więcej na ten temat w zakładce „Polityka Transportowa” na stronie internetowej BIP.

Propozycja planu „Mobilny Kraków 2017” będzie teraz konsultowana z radnymi miasta, radami dzielnic oraz podczas spotkań z mieszkańcami, o których będziemy informować na bieżąco. Dopiero na tej podstawie, powstanie plan, który będzie wdrażany do realizacji. Według szacunków zmiany mogłyby wejść w życie jesienią 2017 roku. Zachęcamy wszystkich mieszkańców do włączenia się do dyskusji. Opinie i uwagi można już wysyłać na adres: [email protected].

Źródło: Magiczny Kraków 
fot. Tomasz Stankiewicz / krakow.pl
TAGI:
UDOSTĘPNIJ ARTYKUŁ:
Magistrat czeka na u
Nowe informacje doty
Oceń Ten Artykuł:
BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW KOMENTARZ