W sobotę otwarcie parkingu P+R Kurdwanów
W sobotę, 23 grudnia, uruchomiony zostanie parking pod estakadą pętli tramwajowej w Kurdwanowie. Jest to trzeci parking typu P+R w Krakowie. Z kolejnego, czwartego – w Nowym Bieżanowie – kierowcy będą mogli korzystać po 10 stycznia 2018 roku.
To kolejny krok do stworzenia w Krakowie systemu węzłów zachęcających do przesiadki z samochodu na pojazdy komunikacji miejskiej. Następnym, który już wkrótce zostanie otworzony, będzie obiekt w Nowym Bieżanowie. Później kierowcy będą zachęcani do pozostawiania samochodów w Małym Płaszowie.
Inwestycja realizowana w Kurdwanowie ma z kolei przyjąć 167 pojazdów – pod pętlą tramwajową. Także i tam przygotowane będą postoje dla rowerów, punkty ładowania dla aut elektrycznych. Koszty budowy wyliczono na 3,7 mln zł, z czego prawie 80 proc. to wsparcie zewnętrzne. Inwestycja trwała ponad pięć miesięcy. Choć była prowadzona wyłącznie na poziomie gruntu, utrudnieniem był fakt, że wykorzystywany był teren wewnątrz pętli.
P+R Kurdwanów zlokalizowany jest na działce gminnej pod estakadą pętli tramwajowej. Wjazd na parking ustanowiono od ul. Halszki. Zaplanowano też zadaszone, oświetlone i monitorowane miejsca dla rowerów. Podobnie jak inne tego rodzaju obiekty będzie wyposażony w elementy dynamicznej informacji pasażerskiej. Przy ulicach dojazdowych do parkingów umieszczone zostaną tablice informujące w czasie rzeczywistym o liczbie wolnych miejsc parkingowych.
Miejsca postojowe w Nowym Bieżanowie wystarczą by zmieścić 110 aut. Przy węźle przesiadkowym będzie też można skorzystać z 20 miejsc postojowych dla rowerów. Przygotowujemy się też na zmiany w świecie motoryzacji, a zatem cztery stanowiska przygotowane są do tego, by można było doładować na nić samochód elektryczny.
Parking P+R w Nowym Bieżanowie będzie działał na zasadach tego przy pętli Czerwone Maki. A zatem kierowcy, którzy wykupią bilet okresowy krakowskiej komunikacji miejskiej zaparkują nieodpłatnie. Pozostali będą musieli opłacić postój, ale na podstawie biletu parkingowego będą mogli skorzystać z ulgi na przejazdy komunikacją miejską. Jesienią 2018 roku, jeśli nic nie przeszkodzi w inwestycji, oddany do użytku powinien być również parking na 171 miejsc w Małym Płaszowie.
Wszystkie trzy parkingi powstają przy udziale środków wspólnoty europejskiej. Uzyskane przez nas dotacje wyniosły 7,2 mln zł. Każdy parking będzie wyposażony w urządzenia monitorujące, które podniosą bezpieczeństwo i pozwolą analizować ruch, a więc godziny szczytu parkingowego.
W 2018 roku rozpocznie się również budowa parkingu w Bronowicach, który będzie pełnił rolę węzła przesiadkowego łączącego wszystkie środki komunikacji w Krakowie – samochodową, tramwajową, autobusową, podmiejską, kolejową i rowerową.
O lokalizacjach P+R mówi Polityka Parkingowa Krakowa przyjęta przez Radę Miasta – datą graniczną dokumentu jest rok 2030. Oprócz systemu tramwajowego, pod uwagę brane są oczywiście także przystanki kolejowe, które zyskają na znaczeniu po modernizacji torów w centrum Krakowa i uruchomieniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na pełnych obrotach.
Źródło: Magiczny Kraków
fot. Miejska Infrastruktura