Odpisy aktu stanu cywilnego? Wygodniej przez internet
Coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwić przez internet. Jest tak m.in. z odpisami aktu stanu cywilnego. Już nie trzeba iść po nie do Urzędu Stanu Cywilnego – wniosek można złożyć elektronicznie.
W tej chwili 9 z 29 spraw leżących w kompetencjach USC w Krakowie da się załatwić w trybie elektronicznym. Wśród nich jest wydawanie odpisów z rejestru stanu cywilnego – w ubiegłym roku na 66 511 takich spraw ogółem, 3 666 zostało załatwionych właśnie w ten sposób.
Aby móc tą drogą złożyć wniosek niezbędny jest profil zaufany. Jest to podpis elektroniczny do podpisywania podań i wniosków składanych do podmiotów publicznych. Pozwala on potwierdzić naszą tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć.
Odpis aktu stanu cywilnego może otrzymać osoba, której akt dotyczy, oraz: jej małżonek, inna osoba z bardzo bliskiej rodziny – na przykład rodzic, dziadek, babcia, dziecko, wnuk, prawnuk, rodzeństwo, przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzic) lub opiekun prawny, ale również osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu odpisu (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty – na przykład zobowiązanie sądu), sąd, prokurator, organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny, instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.
Jakie są rodzaje odpisów?
Mamy trzy rodzaje odpisów:
- odpisy skrócone: aktu urodzenia, aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe, aktu małżeństwa, aktu zgonu.
Pamiętaj, że odpis skrócony aktu stanu cywilnego pokazuje aktualną treść aktu. Uwzględnia on zmiany, jakich dokonano w akcie.
- odpisy zupełne: aktu urodzenia, aktu małżeństwa, aktu zgonu, aktu zgonu osoby o nieustalonej tożsamości.
Odpis zupełny aktu stanu cywilnego zawiera więcej informacji niż odpis skrócony — stanowi dokładne powtórzenie treści aktu stanu cywilnego z chwili jego sporządzenia wraz z treścią późniejszych wpisów (zmian).
- wielojęzyczne odpisy skrócone: aktu urodzenia, aktu małżeństwa, aktu zgonu
Wielojęzyczny odpis skrócony aktu stanu cywilnego może być ci potrzebny, gdy będziesz załatwiać sprawy za granicą. Nie wymaga on tłumaczenia.
Uwaga – wielojęzyczne odpisy skrócone mają wyłącznie postać papierową!
Odpis aktu stanu cywilnego skrócony i zupełny można otrzymać w formie papierowej lub elektronicznej — dokument elektroniczny podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, który potwierdza jego autentyczność. Jeśli wniosek o odpis wpływa drogą elektroniczną – odpis jest wysyłany na skrzynkę na platformie ePUAP (jeśli masz tam konto).
Pamiętaj, że odpis aktu stanu cywilnego wydany w formie dokumentu elektronicznego uzyskany za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP może być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej, gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.
Złożenie wniosku przez internet krok po kroku
- Wejdź na stronę obywatel.gov.pl
- Kliknij przycisk „Wyślij wniosek”.
- Zaloguj się na swój profil zaufany.
- Wypełnij wniosek.
- Podpisz wniosek profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym (jeśli go masz).
- Wyślij wniosek. Wyświetli się komunikat, że wniosek został wysłany. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
Ile zapłacisz?
- 0 zł – jeśli jest potrzebny do uzyskania: paszportu, świadczenia socjalnego, pomocy społecznej, ZUS, alimentów, przyznania opieki, kurateli, adopcji, zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę,
- 22 zł — za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny),
- 33 zł — za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
We wniosku można skorzystać z płatności online. Opłata za odpis aktu zostanie wtedy powiększona o koszt przelewu. Warto sprawdzić, czy urząd przyjmuje płatności online. Listę gmin, które korzystają z płatności online, można znaleźć tutaj.
Ile będziesz czekać?
- od razu – jeśli akt jest w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego. Pracownik, któremu zostanie przydzielona sprawa przygotuje odpis w wybranej przez Ciebie formie (papierowej lub elektronicznej) i prześle drogą elektroniczną lub za pośrednictwem platformy ePUAP,
Akty sporządzane są w ogólnopolskim rejestrze stanu cywilnego od 1 marca 2015 roku. Akty sporządzone w papierowych księgach przed tą datą muszą być do niego przeniesione. Dlatego też może to zająć więcej czasu.
- w ciągu 7 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek – jeśli złożysz go w USC, w którym jest akt w postaci papierowej, ale nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru,
- w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek – jeśli złożysz go w USC, który nie ma aktu w postaci papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru.
Źródło: Magiczny Kraków
fot. pixabay.com