Strona głównaAktualnościKampania społeczna „Moje nerki”

Kampania społeczna „Moje nerki”

Stowarzyszenie MANKO – Głos Seniora przy współpracy z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Moje Nerki i Polskim Towarzystwem Nefrologicznym realizuje ogólnopolską kampanię społeczną „Moje Nerki”.

Na przewlekłą chorobę nerek w różnym stopniu choruje 4,7 mln Polaków przy czym 95% chorych o tym nie wie. Jest to druga po nadciśnieniu tętniczym, najczęstsza przewlekła choroba w naszym kraju. Eksperci szacują, że przewlekła choroba nerek skraca oczekiwany czas dalszego życia o 30%, natomiast zaawansowana – aż o 80%!. WHO informuje, że ta choroba do 2040 roku stanie się już 5-tą, co do częstości przyczyną zgonów na świecie.

Kampania „Moje Nerki” jest realizowana przez Głos Seniora przy współpracy z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Moje Nerki i Polskim Towarzystwem Nefrologicznym, a także ekspertami, pacjentami oraz ambasadorami akcji. Kampania ma za zadanie zachęcić wszystkich Polaków do zbadania nerek celem wychwycenia wczesnych, bezobjawowych przypadków zaburzenia tego organu. Szczególnie w dobie pandemii, pacjenci odkładali wizyty u lekarzy, a o badaniach profilaktycznych zapominali. Przez to do nefrologów trafiają coraz częściej pacjenci ze schyłkową niewydolnością nerek, którym można zaproponować tylko leczenie nerkozastępcze, tzn. dializoterapię i w dalszej perspektywie przeszczepienie narządu.

Ogólnopolska kampania „Moje Nerki” skupia się szczególnie na osobach powyżej 65 roku życia, które stanowią obecnie ponad 25% społeczeństwa Polski jak podaje GUS, czyli 9,8 mln osób (dane z 2020 roku). Ponad 95 proc. chorych nie wie, że cierpi na przewlekłą chorobę nerek. Pokazuje to olbrzymią skalę problemu, wynikającą często z braku świadomości objawów choroby, braku poddawania się regularnym badaniom profilaktycznym, a przede wszystkim lekceważenia bądź braku świadomości grożących tego konsekwencji.

Aby wykryć przewlekłą chorobę nerek, wystarczy poddać się prostym badaniom takim jak: badanie ogólne moczu pod kątem białkomoczu, stężenie kreatyniny w surowicy i wyliczenie eGFR (wskaźnik przesączania kłębuszkowego) oraz pomiary ciśnienia krwi, zwłaszcza w grupach wysokiego ryzyka, w tym u osób powyżej 65 roku życia.

W ramach kampanii powstał spot z udziałem Honorowej Ambasadorki Głosu Seniora – Hanny Piekarskiej! Serdecznie zachęcamy do obejrzenia.

Dołącz do kampanii Moje Nerki! Udostępnij spot i zostań ambasadorem akcji.

Organizatorzy kampanii

www.glosseniora.pl
www.facebook.com/GlosSeniora
www.mojenerki.pl
www.ptnefro.pl

Źródło: Stowarzyszenie MANKO

Kraków – instrukc
1% dla Szkoły Podst
Oceń Ten Artykuł:
BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW KOMENTARZ


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.