Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna

Szanowni Rodzice!
Zamieszczony poniżej tekst zawiera ważne kwestie szczególnie dla tych rodziców, których dzieci będą rozpoczynać naukę w klasie pierwszej. To zupełnie nowy i przełomowy moment w życiu każdego dzieciaczka, nierzadko związany z wieloma obawami, lękami, niepokojem „jak to będzie…”. Można temu zaradzić, złagodzić obawy dziecka. Jak to zrobić? O tym właśnie mowa poniżej.
Pozdrawiamy
Zespół Pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 3
Jak pomóc dzieciom (i sobie samemu) w sytuacjach wywołujących lęk
Kiedy dziecko osiąga wiek szkolny rozpoczyna się kolejny okres w życiu dziecka i rodziców, w którym wiele rzeczy nie da się osiągnąć i rozstrzygnąć według własnego uznania. Zostają narzucone pewne reguły, normy, wymagania.
Pojęcie dojrzałości szkolnej to nie tylko zdolności poznawcze, ale też składnik psychiczny i społeczny. Dojrzałości szkolnej nie da się powiązać z określonym wiekiem. Niektóre dzieci wcześniej wyrastają psychicznie ze środowiska zabaw, przedszkola, a inne potrzebują na to więcej czasu. Przechodzenie od nauki polegającej raczej na zabawie do typowych lekcji też dokonuje się w różnym tempie i w rozmaity sposób. To czy dzieci poradzą sobie z codziennością szkoły, ze wszystkimi jej emocjonalnymi i społecznymi wyzwaniami zależy głównie od stylu pracy nauczycieli. Im dziecko jest młodsze tym bardziej musi nauczyciel swój styl pracy opierać o zabawę. Zorientowanie nauczyciela na osiąganie wyników może być dobre dopiero dla starszych dzieci i jest to całkowicie niezależne od ich inteligencji. Stąd też jeżeli prześledzimy czas podejmowania nauki w szkole, zauważymy rozpiętość wiekową od 5 do 7 roku życia w zależności od danego kraju.
Początek szkoły jest więc dla wszystkich okresem pełnym wrażeń. Dziecko zostaje skonfrontowane ze społecznymi kryteriami oceny. Jednocześnie przebudowie ulega związek dziecka z matką, ojcem lub osobą mu bliską. Ponownie pojawia się słowo rozstanie i to na dłużej.
Jak więc pomóc dziecku kiedy idzie do szkoły:
- poznać szkołę od wewnątrz w ramach dni otwartych, porozmawiać z nauczycielami (jeżeli w związku z zaistniałą sytuacją pandemii nie ma takiej możliwości, warto udać się z dzieckiem do miejsca gdzie znajduje się szkoła, obejrzeć budynek szkoły z zewnątrz);
- sformułować najważniejsze pytania, które chcemy zadać w momencie zapisywania dziecka do szkoły albo przy okazji dni otwartych zastanowić się nad drogą do szkoły? Jak będziemy do niej dochodzić czy dojeżdżać? Sami czy z kolegą/koleżanką?
- pozytywnie nastawić dziecko do szkoły, wspólnie z nim zapoznać się z podręcznikami, przygotować zeszyty, piórnik…
- unikać komentarzy: Teraz zaczynają się tylko obowiązki. W końcu do południa odpocznę od ciebie;
- zaplanować wspólnie pierwszy dzień w szkole, tak żeby pozostał on w pamięci jako pozytywne przeżycie;
- nie zapomnieć rano przed pójściem do szkoły o rytuale pożegnania;
- w razie potrzeby pozwolić zabrać do szkoły „obiekt przejściowy” (maskotka, gumka, chusteczka, bransoletka);
- pytać dziecko o jego przeżycia w szkole;
- interesować się szkołą, nie traktować jej jako miejsca współzawodnictwa;
- zaakceptować fakt, że na pewien czas to wychowawca staje się w życiu dziecka najważniejszy.
opracowanie (na podstawie książki M. Szpecht-Tomann ?Gdy dziecko się boi? wyd. Pax 2009 roku):
mgr Elżbieta Kania
psycholog PPP3
fot. Pixabay.com