Strona głównaAktualnościInfrastruktura na miarę XXI wieku

Infrastruktura na miarę XXI wieku

dworzec w Swoszowicach

Przywrócenie obsługi podróżnych i historycznego wyglądu, poprawa bezpieczeństwa, dostępność obiektu dla wszystkich pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami – to główne priorytety przebudowy dworca Kraków Swoszowice.

PKP S.A. podpisały umowę na przebudowę dworca, a niebawem rozpoczną się prace budowlane. Dzięki inwestycji budynek pochodzący z końca XIX wieku odzyska historyczne piękno oraz zostanie przystosowany do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Renowację przejdzie elewacja budynku. Wymianie ulegną poszycie dachowe wraz z więźbą, a także stolarka okienna i drzwiowa (odtworzona na wzór historycznej). Projekt przebudowy dworca zakłada również wykonanie izolacji przeciwwilgociowej, a także wzmocnienie i wykonanie nowych stropów.

– Program Inwestycji Dworcowych działa w całej Polsce. Budujemy i modernizujemy prawie 200 dworców w całym kraju. Jednym z nich jest dworzec Kraków Swoszowice. To kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – informuje Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Województwo małopolskie dba o bezpieczeństwo i komfort pasażerów, korzystających z transportu kolejowego. Kupujemy nowoczesne pociągi, budujemy innowacyjne zaplecze techniczne. Tworzymy infrastrukturę na miarę XXI wieku

podkreślił wicemarszałek Łukasz Smółka.

– Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie małopolskim nabiera rozpędu. Zakończyliśmy już przebudowę dworca w Miechowie, a niedawno także budowę nowego dworca w Oświęcimiu. Ponadto w trakcie są inwestycje realizowane w formule „Projektuj i buduj”, czyli 12 dworców w Dolinie Popradu oraz obiekty w Biadolinach, Sterkowcu i Jasieniu Brzeskim. Dziś rozpoczynamy przebudowę dworca Kraków Swoszowice. To drugi obok dworca Mydlniki, dworzec aglomeracyjny w Krakowie, który przebudujemy w obecnym Programie Inwestycji Dworcowych – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

Na dworcu po przebudowie zostanie przywrócona funkcja obsługi podróżnych. Na parterze zlokalizowano pomieszczenia komercyjne, ogólnodostępne toalety oraz hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Będzie ona wyposażona w siedziska, a także systemy dynamicznej informacji podróżnych (elektroniczne tablice odjazdów i przyjazdów pociągów) oraz głosowej. Budynek zostanie również przystosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności, m.in. poprzez usunięcie barier architektonicznych, wprowadzenie ścieżek prowadzących z polami uwagi oraz montaż specjalnej mapy dotykowej dworca. Będzie bezpieczniej, gdyż w ramach inwestycji wykonawca zamontuje nowoczesny system monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu. Projekt zakłada również wymianę pozostałych instalacji, których prace będzie nadzorował system BMS (Building Management System).

Metamorfozę przejdzie także bezpośrednie otoczenie budynku. Na nowo zostaną ułożone chodniki (z liniami prowadzącymi dla osób niewidomych lub niedowidzących) i wykonana zostanie droga, przy której zlokalizowano 15 miejsc postojowych, w tym dwa dla osób niepełnosprawnych.
W otoczeniu dworca pojawią się nowe oświetlenie, mała architektura (ławki, kosze) oraz stojaki rowerowe. Uporządkowana zostanie także okoliczna zieleń. Na ulicę Hubalczyków z placu przed dworcem dostaniemy się za pomocą schodów i pochylni.

Koszt przebudowy dworca Kraków Swoszowice to prawie 8 mln złotych. Jest ona finansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowany termin udostępnienia dworca podróżnym po przebudowie to przełom 2021 i 2022 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest Zakład Remontowo Budowlany MURDZA z Miechowa.

Przebudowa dworca Kraków Swoszowice jest jednym z zadań realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 r. Do tej pory w ramach największego w historii programu modernizacji dworców kolejowych w Polsce, w województwie małopolskim udostępniono podróżnym po przebudowie dworce w Miechowie i Oświęcimiu.

Źródło: Małopolska.pl

 

Podsumowanie Wielkie
Jarzyna i Roślina S
Oceń Ten Artykuł:
1KOMENTARZ
  • Marek Solecki / 5 sierpnia 2020

    Tak dla przebudowy! Proszę zwrócić uwagę, że obecnie wszystkie pociągi spółki PKP Intercity jadące do i z Zakopanego zatrzymują się wyłącznie na stacji Kraków Główny. Przed budową łącznicy zatrzymywały się także na stacji Kraków Płaszów. Tym samym, południowa część miasta została pominięta w relacji tych pociągów. Może warto wystąpić z wnioskiem, aby to właśnie w Swoszowicach takie pociągi się zatrzymywały? Tu jest przecież uzdrowisko, można by było to rozreklamować, będzie solidna infrastruktura. Mam nadzieję, że tak się stanie!

ZOSTAW KOMENTARZ