Strona głównaAktualnościInstytucjeSzkoła Podstawowa nr 43Kolejne „Spotkanie z astronomią” już za nami!

Kolejne „Spotkanie z astronomią” już za nami!

Spotkanie z astronomią w Szkole Podstawowej nr 43 w Krakowie

A cóż piękniejszego nad niebo, które przecież ogarnia wszystko co piękne?… A zatem, jeżeli godność nauk mamy oceniać według ich przedmiotu, to bez porównania najprzedniejszą z nich będzie ta, którą… nazywają astronomią…

Mikołaj Kopernik

W ubiegłym roku po raz pierwszy zaprosiliśmy uczniów klas 4-6 na wieczorne spotkanie z astronomią. Chcieliśmy w ten sposób zakończyć cykl zajęć w ramach innowacji astronomicznej. Zainteresowanie grą dydaktyczną był tak duże, że zamiast jednego wieczoru, spędziliśmy wspólnie prawie 7 godzin w przeciągu dwóch dni.

W tym roku postanowiliśmy zorganizować zabawę dla wszystkich uczniów zainteresowanych tą formą spędzenia wolnego czasu. Jako pierwszych zaprosiliśmy czwartoklasistów. We środę, 22.03.2017 r., spotkaliśmy się, by porozmawiać o lotach kosmicznych.

Na początku wspólnie obejrzeliśmy fragmenty filmów przedstawiające starty rakiet i wahadłowców (m.in. fragment „Apollo 13” ze słynną kwestią „Huston, mamy problem”), wyjaśniliśmy sobie wątpliwości na temat lotów, oraz podzieliliśmy się posiadaną wiedzą. Okazuje się, że niejeden uczeń potrafi odróżnić wahadłowiec od rakiety oraz opowiedzieć o najbardziej znanych lotach w Kosmos.

Pierwszym zadaniem, które sprawiło grupom zadaniowym niemały problem, było wycięcie i sklejenie papierowego wahadłowca. Zadanie było trudne, gdyż należało skleić maszynę na tyle szczelnie, by podczas lotu, mającego odbyć się po chwili, pokonała ona opór powietrza i przebyła najdłuższą drogę ze wszystkich statków powietrznych. Zorganizowane na korytarzu zawody w lotach pokazały, kto najlepiej wykonał zadanie. Wszystkie wahadłowce wzbiły się w powietrze, ale zwycięzca był tylko jeden.

Skoro wahadłowce zostały zbudowane, a loty próbne pokazały, że każdy z nich może wykonać penetrację Kosmosu, należało teraz zadbać o odpowiednie przygotowanie startu. Zaproponowaliśmy więc uczniom przygotowanie timera odliczającego czas do wylotu wahadłowca. Wszyscy uczniowie klas czwartych uczą się programować w środowisku Scratch, dlatego też nie mieli większych problemów z wykonaniem tegoż zadania.

Po co w ogóle latać w Kosmos? Przecież człowiek był już na Księżycu, pobrano też próbki z Marsa, sondy wykonały tyle zdjęć… Cóż, wiedzy nigdy nie za wiele. Może odkryjemy coś, czego nikt jeszcze nie widział? Może spotkamy obcych albo odkryjemy nową planetę? Aby przygotować się na poznanie nieznanego, zaproponowaliśmy uczniom, by sami stworzyli niezwykłe historie, które mogły wydarzyć się w Kosmosie. Z biblioteki przynieśliśmy książki o kosmicznych tytułach i poprosiliśmy o opowiedzenie ich domniemanej treści. Każda grupa przygotowała notkę na temat książki, którą potem porównaliśmy z notką wydawcy. Liczymy na to, że choć kilkoro dzieci sięgnie po zaprezentowane utwory, wypożyczy je z biblioteki i przeczyta.

Bardzo ciekawym akcentem podczas „Spotkania z astronomią” była prelekcja pana Pawła Prokopa, taty Karoliny i Łukasza, który jest pasjonatem obserwacji astronomicznych oraz fotografem Kosmosu. Opowieści o wykonywaniu zdjęć planet, Księżyca i innych obiektów niebieskich, połączone z prezentacją fotografii i sprzętu fotograficznego, zachęciły nas do podjęcia kolejnego wyzwania – fotografowania nieba i jego „zasobów”, co planujemy urzeczywistnić jeszcze w tym roku szkolnym.

Konstruowanie i budowa lądownika planetarnego to kolejne zadanie, z którym zmierzyły się grupy. Zadanie wymagało od zebranych pomysłowości, cierpliwości i pracy zespołowej. Z plastikowych rurek, kartki papieru i kawałka folii spożywczej, przy użyciu taśmy klejącej, uczniowie budowali lądownik, mający na celu bezpiecznie dowieźć z wahadłowca na powierzchnię nowego lądu drogocenny ładunek – kurze jajko. Było to prawdziwe wyzwanie! Ta część gry pokazała, że nasi podopieczni potrafią pracować w grupie, jeśli tylko dostaną wystarczająco trudne, ale kreatywne zadanie do wykonania. Tylko jedno jajko nie przetrwało lądowania, ale i tak praca zespołu została nagrodzona.

Po ponad dwóch godzinach zabawy, rozstaliśmy się w świetnych humorach. I chociaż niektórzy obrazili się na „koło fortuny” – maszynę losującą ilość punktów przyznawanych po każdej konkurencji, nie było osoby, która by nie chciała własnoręcznie jej uruchomić.

Gratulujemy wszystkim uczestnikom zabawy i dziękujemy za wspólnie spędzony czas. Szczególne podziękowania kierujemy w stronę pana Pawła Prokopa – za obecność i niezwykły pokaz. Dziękujemy pani Zofii Kani – za opiekę nad uczniami, pani Dyrektor Ewie Tomczyk – za wsparcie, konsultacje pomysłów i obecność oraz pani Wicedyrektor Marzenie Mazurek – za pomoc w organizacji spotkania.

Organizatorzy: K. Świergosz K. Świergosz A. Smoleń-Zaborska

Fotorelacja dostępna na stronie SP nr 43

Zgłoszenia na dyżu
Wielkanocna paczka d
Oceń Ten Artykuł:
BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW KOMENTARZ

PARTNERZY